کوش نامه Koosh-Nameh

درباره متون حماسي و اساطير ايران و جهان و همه‌ی کسانی که به فرهنگ و ادب ایران زمین خدمت کرده و می کنند.

نشان فروهر چیست؟

 

 

 

 

چکیده ی تاریخچه ی فروهر
"فـُروهـَر" یا "فـَروَهـَر" و یا نام اصلیِ آن "فـَرَه وَهَر" (Farahvahar) در اصل نام آریاییِ "روح" در زبان عربی است. بیش از چهار هزار و پانصد سال پیش، زمانی که تقریبا تمام اقوام کره ی زمین سرگرم بت پرستی بودند و تمام وجود انسان را فقط و فقط همین کالبد خاکی و فانی میدانستند، درست در همین زمان، آریاییانِ باستان اعتقاد داشتند انسان غیر از کالبد خاکی دارای روح بوده و پس از مرگ، این روح از بدن فانی جدا شده و به جای دیگری رفته و به زندگی اش ادامه میدهد، آریاییان این منزلگاهِ پس از مرگِ روح را  "اَختران"  می نامیدند. نامی که آریایی ها برای آنچه که ما امروز بدان روح میگوییم انتخاب کرده بودند "فَرَه وَهَر" بود، و قدمت ساخت نشان "فره وهر" به بیش از چهارهزار سال پیش بازمیگردد. و جالب اینجاست که اعتقاد آریاییان به وجود "فره وهر" (روح) به پيش از زايش زرتشت بزرگوار باز ميگردد، و این خود جای بس افتخار است. سنگ نگاره هاي شاهنشاهان هخامنشي در کاخهاي پرسپوليس و سنگ نگاره هاي شاهنشاهان ساساني همه حکايت از آن دارد.

 

 
تقریبا همه ی ما نام "فروهر" به گوشمان خورده، حتی خیلی از ما نشان "فروهر" را به گردن انداخته، از تندیس و یا تصویر آن در منزل یا محل کار خود استفاده میکنیم، اما اطلاعات زیادی درباره ی تاریخچه ی آن نداشته و حتی نمیدانیم این نشان، نمادِ چیست. فقط همین اندازه میدانیم که این نشان، یک نشان ملی است، و متعلق به ایران باستان و آریاییان است.

ادامه مطلب
[ دو شنبه 26 فروردين 1392برچسب:, ] [ 7:28 ] [ بهمن خياباني ] [ ]
دکتر امیدسالار در نشست «مبانی نظری پژوهش در تاریخ ادبیات ایران»:

نشست «مبانی نظری پژوهش در تاریخ ادبیات ایران» با سخنرانی دکتر محمود امیدسالار ، استاد ادبیات تطبیقی و کتابدار کتابخانه دانشگاه ایالتی کالیفرنیا به کوشش انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشگاه تهران روز شنبه 17 فروردین در تالار باستانی پاریزی دانشکدۀ تاریخ دانشگاه تهران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشی میراث مکتوب دکتر امیدسالار در این نشست با اشاره به شکل گیری مراحل مختلف تاریخ ادبیات فارسی و راه یافتن فرهنگ اسلامی به این ادبیات گفت: طبیعتاً روابط اجتماعی بر اساس نظام به خصوصی تبیین یافته است و ادبیات، هنرهای تجسمی و نظریات فقهی و اجتماعی در نگهداری این نظام از هیچ کوششی دریغ نمی کرد. پشتبانی مذهبی و سیاسی تمدن های باستانی از این نظام خاص، باعث به وجود آمدن تثبیت فرمانفرمایی طبقۀ حاکمه بر سایر طبقات اجتماعی شده بود که فقط در جزئیات با هم متفاوت بودند.
وی ادامه داد: اندیشۀ «السلطان ظل الله فی الارض» از دیرباز در کشور ما شایع بود، چنانکه برخی نظریه پردازان از ایرانیان بودند. البته این ساختار حکومتی متعلق به مشرق زمین و ایران نیست در غرب هم از قدیم الایام نقش فرمانروای الهی مؤثر بوده است. مطلبی که به عنوان تغییرات اجتماعی باید در نظر گرفت این است که علی رغم نظریۀ نظریه پردازان چپ گرا قانون یا قاعدۀ خاصی بر سیر تاریخ حکومت ندارد و اینکه الزامی در تکامل یا پیشرفتی برای جوامع بشری در کار باشد، قابل قبول نیست. تمدن های مصر، بین النهرین، یونان باستان و اسلام که روزی بر جهان سیادت داشتند اکنون در دشواری به سر می برند و به جای آن تمدن های اروپایی که در قرون وسطی از اوحش جوامع انسانی بودند فعال و مایشاء شده اند.


ادامه مطلب
[ دو شنبه 19 فروردين 1392برچسب:, ] [ 18:48 ] [ بهمن خياباني ] [ ]
چند عکس از داستانهای شاهنامه

 

              

         

 

[ یک شنبه 18 فروردين 1392برچسب:, ] [ 19:43 ] [ بهمن خياباني ] [ ]
کتاب تازه ای از دکتر محمود امید سالار

 

                                           

 

 

کتاب "Poetics and Politics of Iran's National Epic, the Shahnameh (Literatures and Cultures of the Islamic World)"  که به تازگی از سوی انتشارات Palgrave macmillan چاپ شده است ؛ را شاید آخرین اثر چاپ شده از سوی آقای دکتر محمود امیدسالار بتوان نامید.این اثر به زبان انگلیسی و در دفاع از فردوسی و انتقاد از کج روی های ایرانشناسان  درمورد شاهنامه و فردوسی است.

[ چهار شنبه 14 فروردين 1392برچسب:, ] [ 11:21 ] [ بهمن خياباني ] [ ]
محمود امیدسالار پهلوان مبارزه با فساد در ایرانشناسی

 

مدت هاست که خاور شناسان غربی علیرغم نص صریح فردوسی در شاهنامه به در دست داشتن “نامه باستان” یا “نامه خسروان” اصرار دارند که از او چهره ای شبیه هومر نقال نیمه افسانه ای یونان یک شاعر بدیهه سرای شفاهی بسازند. این خاورشناسان غربی با ساده اندیشی یا غرض ورضی فردوسی را مکتوب کننده روایات شفاهی زمان خود می دانند و بدین ترتیب زمان “کتاب دار شدن” ایرانیان را هزار و پانصد سال بعد از یونانیان معرفی می کنند. البته روایات شفاهی تنها یکی از منابع فردوسی به شمار می رود. این دسته افراد و دنباله روهای ساده دل ایرانی شان ادعاهای دیگری هم دارند که در این مجال نمی گنجد. پرفسور محمود امید سالار است که در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا تدریس می کند. ایشان بارها با مدارک متقن و کافی بی پایه بودن خیلی از این ادعاها را ثابت کردند و هزینه اش را هم دادند، از چاپ نشدن مقالاتشان در مجلات ایرانشناسی تا ترک شغل و کارگری! کتاب اخیر ایشان Iran’s Epic and America’s Empire هم حاوی نکاتی نغز در مورد شاهنامه است و اینکه چرا در این دوران بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز داریم. این کتاب به ویژه برای نسل جوان ایرانی ساکن کشورهای غربی نوشته شده است.بخشی از مطلب ایشان در مورد فساد و پارتی بازی در ایرانشناسی را ملاحظه فرمایید که در رد تأثیر پذیری فردوسی از هومر نوشته اند:


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 14 فروردين 1392برچسب:, ] [ 11:37 ] [ بهمن خياباني ] [ ]
سال نو مبارک

آغاز سال نوی خورشیدی را به همه هم وطنان گرامی شادباش گفته آرزومند سالی پر از شادی و شادکامی و خرسندی و پیروزی برای تک تک هم وطنانم هستم.

[ پنج شنبه 8 فروردين 1392برچسب:, ] [ 1:55 ] [ بهمن خياباني ] [ ]